“Chocoladeversiering is hot business”

Sofie De Lathouwer, general manager van IBC

Sofie De Lathouwer, general manager van IBC

Chocolade, bakkerijproducten en roomijs zien er nog zo aantrekkelijk uit als ze met finesse zijn afgewerkt. Als u dergelijke smaakvolle creaties in de etalage ziet liggen, is de kans groot dat de geprinte afwerking van bij IBC komt. “Als dochteronderneming van Barry Callebaut maken we een explosieve groei door en zijn we vastbesloten om die hausse krachtig verder te zetten”, zegt general manager Sofie De Lathouwer.

WAT DOET IBC PRECIES?
De Lathouwer: “Met de productie van zogenaamde ‘transfer sheets’, maken wij het mogelijk om chocolade, roomijs, bakkerij en patisserie een creatieve ‘finishing touch’ te geven. Dat was al de core business van de onderneming toen ze in 1990 werd opgericht en geldt vandaag nog altijd.”

HOE IS DE VERHOUDING TUSSEN EEN STANDAARD AANBOD EN MAATWERK?
De Lathouwer: “Het ging vroeger nagenoeg uitsluitend om gestandaardiseerde vormgevingen. Die blijven vandaag nog altijd belangrijk. Zo omvat ons assortiment meer dan 300 vormen, stuk voor stuk gemaakt door onze ervaren chocolatiers. Onze standaardcatalogus omvat meer dan 2000 producten. We brengen aparte catalogi uit voor de seizoenen waarin chocolade echt een piek beleeft, zoals Kerstmis en Pasen. De jongste jaren merken we dat de seizoenen zich verder opdelen, waarbij bijvoorbeeld zelfs een feest als Halloween een vaste plaats heeft veroverd. Ook daar spelen we op in. Door de jaren heen zijn we ons steeds meer op maatwerk gaan toeleggen, met echt gepersonaliseerde prints. Dat maatwerk vertegenwoordigt vandaag zelfs 60 % van de productie.”

WELKE ZIJN DE BELANGRIJKSTE AFZETMARKTEN?
De Lathouwer: “We realiseren één vierde van de omzet in België, terwijl het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en het Midden-Oosten de belangrijkste internationale afzetmarkten zijn. Waar Belgische klanten eerder voor sobere afwerkingsvormen kiezen, hebben ze over Het Kanaal echt een grote voorliefde voor kleur en design. Dat is ook terecht, want diverse studies wijzen uit dat we letterlijk eten met kleur: bij 85% van onze aankopen laten consumenten zich leiden door kleur. Niet voor niets is ‘The Color Cuisine’ ons motto. De Brexit zal voor ons wellicht gevolgen hebben, maar we zetten ook in op andere markten, zoals het MiddenOosten, Oost-Europa, Azië en de Verenigde Staten.”

HOE IS JULLIE BUSINESS DE VOORBIJE JAREN GEËVOLUEERD?
De Lathouwer: “De jongste vijf jaar groeide het zakencijfer van IBC met liefst 130 procent. Over vier jaar hopen we het huidige omzetcijfer (9,6 miljoen euro) te verdubbelen. Om dat doel te bereiken, spelen we ook in op recente technologieën. Zo hebben we twee apps ontwikkeld waarmee onze klanten een gepersonaliseerde kleurenportfolio kunnen bepalen binnen de verschillende wetgevingen (Food Paint App) en letterlijk kleur kunnen geven aan ingrediënten (Power Flowers App).”

HOE VANGEN JULLIE DE PIEKEN, DIE EIGEN ZIJN AAN JULLIE ACTIVITEITEN, OP?
De Lathouwer: “De zestig medewerkers op onze payroll krijgen tijdens het hoogseizoen versterking van interims en (terugkerende) jobstudenten. Door verder te investeren in capaciteit en de efficiëntie te verhogen, willen we nog beter kunnen inspelen op de noden van retailers (die steeds nadrukkelijker in hun huismerk investeren, ook in chocolade), chocolatiers, bakkerijen, patissiers en pralinemakers. Sowieso is het een voordeel dat we als relatief kleine speler autonoom kunnen werken en daarnaast de vruchten plukken van de schaalgrootte van ons moederbedrijf, dat terecht met heel strenge kwaliteitsnormen werkt.”