Coupons blijven succesproduct voor fieldmarketing

naamloosField marketeers spelen een cruciale rol bij promotionele acties in het winkelpunt. Als tussenschakel tussen de retailers en de fabrikanten, is het hun taak producten zo creatief en opvallend mogelijk onder de aandacht te brengen. Hoewel voor promotionele acties meer en meer digitale wegen worden bewandeld, blijft de Belg een fervente aanhanger van (e-)coupons.

Winkelpromoties voor A-merken en private labels worden op een andere manier aangepakt, zo blijkt. “De doelstelling voor beide is dan ook anders”, legt Didier Navette (HighCo) uit. “Er wordt een onderscheid gemaakt op het vlak van hun communicatie in het winkelpunt. De budgetten die aan promotie van de private labels worden besteed, zijn ook een stuk kleiner dan die voor de A-merken.”

Experience staat centraal
De manier van communiceren is sinds vijf jaar ook veranderd. ”Vijf jaar geleden wilden de merken de consument raken en daarvoor waren alle middelen mogelijk. Vandaag de dag gaan de merken zich meer concentreren op de ‘customer experience’. De merken gaan bijvoorbeeld een coupon aanbieden, samen met een recept of een wedstrijd op het internet. Zo verlengen ze het proces van de promotie. De consument gaat naar huis met zijn ‘experience’ en kan deze langer blijven beleven”, zegt Navette.

Winkelpromoties zijn een must
Bij Field & Concept zijn ze ervan overtuigd dat winkelpromoties noodzakelijk zijn om de consument voor zich te winnen op de winkelvloer, om impulsaankopen te genereren. “De consument is vandaag online heel actief, maar uiteindelijk wordt de beslissing op de winkelvloer genomen. We willen daar dan ook aanwezig zijn, op de juiste locatie en op het juiste moment”, aldus Tine Dirckx.
“Experience creëren, realiseren we zowel door in te zetten op promoties, maar daarnaast focussen we op originele campagnes rond ‘brand activation’ en ‘awareness’. Deze dragen ertoe bij dat we ons niet willen beperken tot de promotie an sich. We brengen merken ook graag onder de aandacht via tastings, wat op zich ook een efficiënte merkbeleving creëert die resulteert in een aankoop.”

Management
Ook KreaSales CPM gaat voor een specifieke aanpak. Aurélien Janssens: “Als dienstverlener leggen wij ons toe op de outsourcing en het management van ‘field sales’ en merchandising in de F1-, F2- en F3-kanalen van de retail, maar ook in ‘out of home’-, ‘proximity’-, DIY- en elektrokanalen. Onze klanten zijn grote FMCG-spelers die promo-, shelving-plannen en assortimentplannen onderhandelen met de aankopers van de verschillende retailcentrales. Onze Field Force Teams gaan deze plannen vervolgens verkopen, beïnvloeden en uitvoeren in elke supermarktwinkel in België en Luxemburg. Die teams krijgen sterke sales- en producttrainingen en werken met tablets, uitgerust met een CRM-systeem en andere programma’s, om alle informatie, documenten, foto’s, video’s, bestellingen en andere input efficiënt te delen met de winkelverantwoordelijken.”

Meer weten over coupons? Vraag dan een abonnement aan op StoreCheck Magazine via info@storecheck.be met de vermelding “Coupons”.