CRU ziet potentieel voor 20 vestigingen

CRU_kanaal_hoekgebouwEén jaar na de opening ligt de omzet van CRU, de versmarkt van ColruytGroup, ‘boven verwachting’, verklaart bezieler Jean-Pierre Roelands. Er komen weliswaar minder klanten dan begroot maar ze besteden meer, al geeft hij toe dat het concept nog niet rendabel is. Hij ziet op termijn potentieel voor één à twee vestigingen per provincie, in totaal 15 tot 20 vestigingen. Maar eerst wil CRU leren uit de nieuwe locaties in Wijnegem en Gent.

“Overijse is een typische passage-site, met een specifiek cliënteel en een vrij hoge gemiddelde besteding. De winkel in het Kanaalproject van Axel Vervoordt in Wijnegem, die in het voorjaar van 2016 zal openen, wordt een echte ‘destination’ locatie. En aan de Kouter in Gent openen we najaar 2016 een centrumlocatie waar we meer klanten en een lagere gemiddelde korf verwachten. Elke CRU heeft z’n eigenheid. De ervaringen in Overijse, Wijnegem en Gent zullen zeer bepalend zijn voor de verdere uitrol van CRU in België.”

In Overijse leerde Jean-Pierre Roelands alvast dat prijs niet de enige hefboom is in retail. “We leven in een gepolariseerde wereld. Er is een publiek dat wil betalen voor authentieke kwaliteit. Ik ben overtuigd van een transitie van welvaart naar welzijn. Eenvoud als nieuwe luxe. We gaan naar de essentie met een beperkt assortiment. Misschien is 850 referenties zelfs nog te veel om keuzestress te vermijden.” Over de evolutie van het aandeel horeca bij CRU zegt hij: “Ik wil een markt zijn met een kantine. Het ene mag niet ten koste gaan van het andere. In Overijse gaan we in het voorjaar een eethuis openen dat kan groeien zonder te wegen op de markt. Dat wordt ons elfde métier.”

Invalid Displayed Gallery