De 6 principes van de hypermarkt van de toekomst

De nieuwe Carrefour in Bergen

Het nieuwe Carrefour-concept in Bergen

Zware boodschappen door een medewerker in je koffer laten laden, overal interactieve digitale zuilen, een printer voor gepersonaliseerd behangpapier en zelfs een eigen brouwerij in de winkel. Het zijn maar enkele voorbeelden van de vernieuwde winkelbeleving in Les Grands Prés in Bergen, waarmee Carrefour het concept hypermarkt nieuw leven inblaast. “Dit is de meest volledige en moderne hypermarkt van België”, klinkt het. Wij zetten de zes principes van deze nieuwe hypermarkt op een rijtje:

Home made. Een uitgebreid assortiment producten wordt elke dag opnieuw voor het oog van de klanten bereid, met een bakkerij aan de ingang van de winkel, een traiteurafdeling in het midden, een pizzaiolo die verse pizza’s maakt, een chocolatier, een slagerij met rijpingskast en koffie die in de winkel gebrand wordt. In de winkel wordt bovendien exclusief voor Carrefour het bier ‘Chambourlette’ gebrouwen (de naam is een verwijzing naar Doudou, het jaarlijkse volksfeest in Bergen) door een brouwersfamilie uit de streek.

De bastions. Op een aantal onderdelen van het assortiment is extra ingezet, de zogenaamde bastions. Het gaat om bier (met 600 referenties, een bierkelder en een exclusief bier uit eigen brouwerij), wijn (meer dan, 1.000 referenties, met 150 grand cru’s in een wijnkelder), wereldkeuken (een groot assortiment, met Italië en de VS als specialiteit), gezonde producten (honderden glutenvrije, suikervrije, bio- en dieetproducten), chocolade (het grootste aanbod van België en een eigen chocolatier) en koffie (met huisgebrande koffie).

Shops in the shop. Elke productgroep beschikt over zijn eigen eenvoudige, moderne meubelen en alle producten staan er gegroepeerd per thema. Bedoeling is dat de klant niet de indruk heeft in een hypermarkt rond te lopen, maar het gevoel krijgt van winkel naar winkel te gaan.

Hypergeconnecteerd. Allerlei digitale mogelijkheden maken een moderne winkelervaring mogelijk. Zo is er een digitale muur bij de ingang om zware boodschappen (bijvoorbeeld water, frisdrank of wasmiddelen) te bestellen, zijn er interactieve schermen om onder meer ter plaatse cd’s, dvd’s, blu-rays en videogames die niet in het assortiment zouden zitten te laten branden. Op een speciale printer kan je zelf ontworpen behangpapier afdrukken. Er is gratis wifi in de hele winkel en de mogelijkheid om een tablet of smartphone op te laden in de Food Corner.

Try it, taste it. Overal wordt de klant aangemoedigd om de producten te ontdekken en zich te ontspannen. Er is onder andere een game- en speelzone, een machine om whisky te proeven, een luisterruimte om soundbars te testen en twee ruimtes om iets te eten of te drinken. Alles uit de winkel kan ter plaatse gegeten worden.

Hyperduurzaam. Dankzij 140 schermen in de winkel zijn er minder papieren affiches, gebruik van ledverlichting en nieuwe koelkasten op CO2-gas.

SAMSUNG CSC

Afbeelding 1 van 15