Lukoil de beste in onderzoek tankstationshops

thDe Belgische markt van shops bij tankstations beweegt volop. Na de dip van 3 jaar geleden blijkt die opnieuw in een stroomversnelling te zijn geraakt. Zowel de besteding als de bezoeken zitten in de lift. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van Foodservice Alliance.

De 6 grootste brands in de Belgische markt, Total, Q8, Esso, Lukoil en Texaco zijn goed voor 75% van de bezoeken aan Belgische tankstations. Vooral die langs een invalsweg blijken sterk in de lift te zitten. Voor het eerst benaderd dit deel van de bezoeken het niveau van stationbezoeken langs Belgische snelwegen. Vrijdag blijkt de meest populaire dag te zijn waarop Belgen een tankstationshop bezoeken. Het weekend blijkt nog steeds de moeilijkste periode te zijn. Uit daganalyse blijkt dat de tussendoormomenten de hoogste aantal bezoekers trekken. Tijdens het lunchmoment worden wel de hoogste kastickets gerealiseerd, maar het aantal bezoekers ligt er nog te laag.

Vorig jaar was Texaco de winnaar van het Nationale Petrolshop onderzoek, door de sterke prestatie op vlak van F&B. Dit jaar scoort Lukoil sterk door de scherpe prijspositionering maar ook op vlak van hygiëne en serviceverlening haalt het hoge cijfers. Ook Total blijkt op het goede spoor te zitten en maakt een sterke comeback. Q8 haalt zijn achterstand in. Samen met Texaco blijven ze topscorer binnen de categorie food.