Nieuw concept Alvo is schot in de roos

Stef en Anja Lannoo van Obelix

Stef en Anja Lannoo van Obelix

Een jaar nadat Alvo is gestart met de realisatie van een nieuw strategisch plan, dat volop inzet op totale versbeleving, gezonde en biologische voeding en ambachtelijke streekproducten, is in december Obelix Supermarkt in Dentergem (bij Zulte) geopend als de eerste winkel volgens het nieuwe Alvo-concept. Stef en Anja Lannoo glunderen van trots. Obelix Supermarkt, de Alvo-winkel die ze al 25 jaar uitbaten, is de eerste zaak die vernieuwd werd volgens het nieuwe concept van Alvo. Het koppel is heel tevreden en de klanten reageren allemaal enthousiast. “We zijn hét gespreksonderwerp in het dorp.”

Winkel helemaal leeggemaakt
Amper drie weken: zo lang is Obelix Supermarkt dicht geweest voor de verbouwingen. Nochtans is de hele winkel – met een oppervlakte van 650 vierkante meter – ondersteboven gehaald. Alles is vernieuwd, van de vloer tot het plafond. De supermarkt is helemaal leeggemaakt, muren werden gesloopt voor meer ruimtegevoel, de winkel kreeg aangename led-verlichting en er is een nieuwe gietvloer gelegd in combinatie met keramische tegels die het geheel een bijzonder warm gevoel geven. Zelfs de gevel is helemaal aangepakt. De hele operatie is nagenoeg volledig volgens schema verlopen. “Enkel aan ons eigen kantoor moeten we nog beginnen”, lachen Stef en Anja.

Alleen positieve reacties
“Omdat we de eerste winkel met het nieuwe concept zijn, is het natuurlijk soms wat zoeken. Maar globaal gezien zijn we heel tevreden. En de Alvo-leden die hier zijn komen kijken ook. Er staan er al tien winkels klaar die ook willen vernieuwen en er zijn er drie nieuwe in aanbouw”, zegt Stef. “Het loopt bij ons heel goed. Al bij al hebben we weinig moeilijkheden gehad, behalve sommige kleine zaken die we nog niet gewoon waren zoals de aankleding en nieuwe etikettering. We gaan dat nu ook verder evalueren binnen Alvo.
De reacties van de klanten waren voor ons het belangrijkste. We hebben alleen maar positieve reacties gekregen. We zien dat ook in onze cijfers, die zijn serieus gestegen. Het is nu onze uitdaging om het zo te houden.”

Presentatie telt
“Niet alleen de prijs telt, ook presentatie is belangrijk. Dat merken we nu. Onze rekken zijn volledig veranderd. Strakker, fijner en hoekiger. Lage en hoge rekken door elkaar. We kunnen er veel meer mee doen. We zijn naar minder lopende meters gegaan, maar alles past er wel nog in. We werken ook met ‘shops in the shop’. Het brood en de ontbijtproducten staan nu bijvoorbeeld samen. Ons aanbod met suikervrije, lactosevrije, glutenvrije en bioproducten en dergelijke – waarvoor de vraag toeneemt – dat staat nu ook allemaal bij elkaar. Vroeger was dat verspreid. Als buurtwinkel hebben we ook een groot aanbod non-foodproducten om de mensen uit het dorp te voorzien. Daarvan hebben we een paar dingen laten vallen – zoals naaigerief en make-up – maar voor de rest hebben we dat allemaal kunnen integreren. De diepvriezers staan nu ook aan het einde van de winkel in plaats van helemaal achteraan, wat logischer is omdat je die producten als laatste neemt.”

Meer over het nieuwe concept van Alvo in StoreCheck magazine!

!cid_BACDF5A8FFE6409099DF951F883C24BE@adminHP

Afbeelding 1 van 14