Spar is klaar voor nieuwe generatie

!cid_B89C97C4D74B4F438EA2941993AFECAD@adminHPIn Kessel heeft Retail Partners Colruyt Group de eerste winkel onder het nieuwe Spar-concept geopend. Samen met de zelfstandige ondernemers is er een ontwerp uitgewerkt dat klaar is voor de toekomst. Het resultaat: een winkel met veel ruimte voor vers, waar het gemak voor de klant centraal staat.

Het nieuwe winkelconcept is in samenspraak met de zelfstandige ondernemers ontwikkeld. “Anderhalf jaar geleden hebben we een reflectieteam samengesteld, met daarin ondernemers en mensen van verschillende diensten: sales, marketing en aankoop. Zij hebben een modelwinkel opgesteld, gericht op de noden en smaken van de Spar-klant in 2020”, zegt projectverantwoordelijke Yves Dauwe. “Bij het brainstormen hebben we onder andere geprobeerd te bedenken welke nieuwsberichten we zouden lezen in dat jaar, die een effect zouden hebben op de supermarkt. We hebben bewust niet té ver in de toekomst gekeken, 2030 voorspellen zou bijvoorbeeld onmogelijk zijn, dat kan je niet concreet maken.”

Vers is speerpunt
De versafdeling is het speerpunt van de nieuwe generatie Spar-winkels van Retail Partners. Ze creëren een marktgevoel. Door de inrichting met hoge en lage rekken krijgen klanten een goed zicht op de ateliers van de bakkerij, beenhouwerij en de kaasafdeling. Er zijn ook meerdere eilanden met groenten en fruit.
“We wilden de sfeer van ons culinair magazine kook doortrekken in de winkel”, aldus Dauwe. “Zo zijn we tot het idee van de receptenmachine gekomen.” Klanten kunnen zich bij dat digitaal scherm laten inspireren met recepten, maaltijdideeën en productinformatie. Wijnen en bieren worden ook extra in de kijker gezet. Daarnaast is er een eventzone waarmee Spar inspeelt op verschillende thema’s, bijvoorbeeld Sinterklaas, barbecue of Pasen. Ook de kassa ziet er anders uit. Er is geen rolband meer, wel een caddy-to-caddysysteem zoals bij Colruyt. De boodschappen worden door medewerkers overgezet van het winkelmandje of de winkelkar in de boodschappentas. Het contact met de klant is zo nog persoonlijker en de wachttijd aan de kassa wordt korter.

Meer over het nieuwe concept van Spar in StoreCheck Magazine!

!cid_DDE06CDFCCD94BA8B511BC554BDB1B98@adminHP

Afbeelding 1 van 15