“Verkoop ijskoffie beleeft echte opmars”

Marko Arends van Emmi CAFFÈ LATTE

Marko Arends van Emmi CAFFÈ LATTE

In het drankenassortiment van supermarkten loopt de verkoop van ijskoffies almaar beter. Naast jongvolwassenen blijken ook diverse andere doelgroepen deze producten, die concurrentie vormen voor de energiedranken, steeds meer te waarderen. Aan Marko Arends van Emmi CAFFÈ LATTE vroegen we hoe dat komt.

HOE SPECTACULAIR IS DE GROEI VAN IJSKOFFIES?
Arends: “Dit segment is een echte groeier in de zuivelkoeling. In 2016 steeg de verkoop in de retail met maar liefst 12%. De stijging van de jaren voordien blijft zich dus doorzetten. Er is zelfs sprake van een langdurige trend: ijskoffie is de jongste jaren één van de best presterende non-alcoholische dranken en is zo een vaste waarde geworden in het drankenschap, als perfecte verfrissing voor tussendoor. Het onderzoeksbureau Canadean voorspelt voor de komende vijf jaar nog eens een groei van liefst 35% voor de ijskoffies. Ons merk is de marktleider qua omzet.”

WAARAAN IS DIE GROEI TE DANKEN?
Arends: “Er zijn diverse smaken op de markt, in verschillende verpakkingen. Onze beschikbare smaken zijn Cappuccino, Macchiato, Strong Macchiato, Macchiato Light, Espresso, Caramel en Vanilla. Het ‘on the go’-aspect is onmiskenbaar één van de voordelen. Daarnaast scoren de producten ook goed door hun hersluitbare verpakking, de frisse smaak, de stijlvolle en trendy look en het feit dat ze gekoeld worden aangeboden. Dat laatste is heel belangrijk: de consument wil ijskoffie bij voorkeur ijskoud drinken, dus moeten ze in de winkel in de koeling staan. Aangezien de aankoop van ijskoffie vaak vanuit een impuls gebeurt, zijn second placements zeker een meerwaarde, bijvoorbeeld door de producten op een kopstand aan te bieden in een kleine koeling.”

WELKE ZIJN, NAAST KOFFIE, DE BELANGRIJKSTE INGREDIËNTEN?
Arends: “Ijskoffie is een zuiveldrank die cafeine bevat. Voor onze producten gebruiken we Arabica-koffiebonen van Rainforest Alliance™ gecertificeerde boerderijen uit Zuid-Amerika en India. Het logo is de garantie dat de koffie die we gebruiken, geproduceerd is op een sociaal, ecologisch en economisch duurzame manier. Zowel de koffie als de Zwitserse melk is echt vers, er worden geen koffie-extracten of instantpoeders gebruikt. Uit ons hierboven vermeld aanbod kan je afleiden dat bepaalde varianten een vleugje cacao, exotisch vanille-extract of karamel bevatten.”

IN WELKE VERPAKKINGEN WORDEN DEZE DRANKEN AANGEBODEN?
Arends: “Wij presenteren ijskoffie in conische ‘on the go’-cups van 230ml. Het zijn handige cups met een drinkgaatje in het deksel, zodat de gebruiker ze makkelijk onderweg kan consumeren.”

HOE BELANGRIJK ZIJN IN DEZE CATEGORIE DE VOLLEDIG NATUURLIJKE EN/ OF LIGHT PRODUCTEN?
Arends: “Emmi speelt goed in op de behoefte van de gebruiker door met meerdere varianten voor ieder wat wils te bieden. Daardoor kunnen we ook rekening houden met bepaalde trends, zoals gemak en genieten. Ook de bewuste consument wordt bediend, met varianten die minder calorieën bevatten. Er is ook een ijskoffie zonder toegevoegde kristalsuiker en lactosevrij: de Macchiato Light-variant bevat de helft minder calorieën, zodat gebruikers van dit product met volle teugen van het leven kunnen genieten, maar wel bewust ‘light’. Light-producten brengen vooralsnog geen nieuwe gebruikers binnen deze categorie, maar kunnen er wel voor zorgen dat bestaande consumenten niet naar de concurrentie lopen. Studies hebben aangetoond dat nieuwe klanten aangetrokken worden door de werkelijke koffiesmaak. Met Strong Macchiato bedienen we dan weer de consument met een voorkeur voor niet te zoete ijskoffie die minder suiker bevat. Onze hele range van ijskoffies is glutenvrij. ”

WELKE LEEFTIJDSCATEGORIEËN EN DOELGROEPEN ZIJN DE BESTE VERBRUIKERS?
Arends: “Jongvolwassenen tussen 18 en 39 jaar met interesse in beauty, sport, fashion en lifestyle vormen de kerndoelgroep. Deze doelgroep staat open voor nieuwe trends, producten en smaken. Met hun dynamische levensstijl en volle agenda hebben jonge mensen van tijd tot tijd een ‘fresh kick’ nodig. Ijskoffie vervult deze behoefte. Verse en duurzame producten/merken hebben bij deze doelgroep vaak de voorkeur. Met onze ijskoffies slagen we er in een bredere doelgroep aan te spreken. Sommige consumenten zien ijskoffie namelijk als een perfect alternatief voor een energiedrankje, een lekkere oppepper voor onderweg die hen helpt om zich vlot door de resterende taken van de dag te loodsen. Daardoor bestaat de kans dat ‘ice coffee’ op termijn wat cliënteel zal afsnoepen van die energiedrankjes.”