Verse voeding groeimotor supermarkten

th5H2D98PW61% van de groei van de West-Europese levensmiddelenmarkt bestaat uit verse voeding en zoetwaren en snacks. Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen. In 2016 gaven consumenten in West-Europa 4,3 miljard Euro meer uit dan in 2015. Dat is een omzetgroei van 0,9%. Verse levensmiddelen waren goed voor € 1,6 miljard (38%) van de totale groei, gevolgd door zoetwaren/snacks (€ 1,0 miljard, 23%) en alcoholische dranken (€ 849 miljoen, 20%). Deze drie categorieën vertegenwoordigen daarmee samen 80% van de gestegen supermarktuitgaven in 2016.

De hogere omzet van verse voeding en bakkerijproducten komt vooral doordat consumenten er meer van kopen. De groei van alcohol komt dan weer doordat de prijzen gestegen zijn. Vers is duidelijk aan een opmars bezig en het is niet toevallig dat hier de focus ligt van retailers. Zij beschouwen verse voeding als een publiekstrekker en zijn blij met het positieve effect op hun imago. Bij de subcategorieën hebben in België bier, verse maaltijden, mineraalwater, frisdrank en melk het meest bijgedragen tot de groei van de supermarktsector.

Groei is voor 70% afkomstig van fabrikanten die niet in de top 10 van grootste spelers voorkomen. 30% is afkomstig van de huismerken. Consumenten gaven 430 miljoen euro minder uit aan top-10 producenten. Fabrikanten buiten de top-10 hebben nu een marktaandeel van 46,6%, gevolgd door huismerken (36%) en de top 10 (17,4%). De helft van de groei in de supermarkt is te danken aan promotieproducten. Retailers sprongen massaal op promoties in 2016 om shoppers aan te sporen om meer producten te kopen. Die promoties speelden eveneens een grote rol in de groei van de sector.