Weinig synergie in agf op winkelvloer Ahold Delhaize

fruit1_(c)hostensBij de start van Ahold Delhaize werden grote synergievoordelen verwacht tussen de verschillende landen. De verschillen tussen de agf-afdelingen van de Belgische en Nederlandse winkels zijn nog erg groot blijkt uit onderzoek van Roamler Retail Analytics. Het aanbieden van lokale producten valt tegen. Topman Dick Boer van Ahold Delhaize gaf enkele weken geleden in een toelichting op de kwartaalcijfers van 2016 aan zeer tevreden te zijn met de resultaten en wees daarbij op de volumegroei en sterke marges. Het bedrijf wil in 2019 een half miljard euro aan synergievoordelen realiseren door de fusie. Een kijkje op de winkelvloer van de Nederlandse en Belgische supermarkten van het concern is dan ook de moeite waard. Is er iets van synergie zichtbaar tussen de agf- en vleesafdelingen in beide landen?

Roamler Retail Analytics onderzocht in opdracht van Distrifood en het Belgische retailmagazine Storecheck de agf -afdelingen en slagerijen van Albert Heijn NL (60 winkels), Delhaize (50 winkels) en AH België (10 winkels). Doel van het onderzoek was om de verschillen in beide ketens te ontdekken ten aanzien van assortiment, herkomst van de producten en prijs. De bezoeken hebben plaatsgevonden van dinsdag 4 april tot maandag 10 april. Alle data zijn door de consumenten (roamlers) via de roamler app verzameld. De smartphonegebruikers werd gevraagd vragen te beantwoorden en foto’s te maken. Op de agf-afdeling is door de roamlers gekeken naar de distributie van maaltijdpakketten (bijvoorbeeld kant en klare groentepakketten), is gecheckt hoe de verhouding is tussen lokale producten versus importproducten van paprika’s, conference peren en aubergines. Meest opvallende conclusie is dat twee van de drie producten in Nederland nog veelal geïmporteerd worden en niet van eigen bodem komen. Ook is de vulgraad van het bananenaanbod bekeken.

Paprika’s
Momenteel zijn er voldoende Hollandse en Belgisch paprika’s op de markt, maar toch kiest Ahold er nog niet voor om volledig over te stappen op Hollands dan wel Belgische producten. ‘Qua prijsniveau een zeer logische keuze, want de Spaanse of Marokkaanse paprika is aan het eind van hun seizoen scherper geprijsd dan de kwalitatief betere Nederlandse en Belgische paprika’, analyseert Christiaan Rijnhout namens Roamler. ‘Het is daarentegen wel in strijd met het voornemen om zoveel mogelijk lokale producten aan te bieden.’ Albert Heijn NL presteert hier relatief het beste met 27 procent Hollandse paprika. Bij Delhaize troffen de roamlers slechts in 8 procent Belgische paprika’s aan. De rode paprika heeft het vaakst in zowel alle bezochte winkels in België (75 procent) en Nederland (76 procent), Spanje als land van herkomst.

Aubergines
Bij de aubergine is bij onze zuiderburen wat vaker sprake van lokale herkomst. Hierbij kiezen Delhaize en AH België voornamelijk het Belgische product, in 66 procent van de gevallen. Dit in tegenstelling tot AH Nederland waar nog steeds in 88 procent van alle gevallen de Spaanse aubergine wordt aangeboden. Prijs was hierbij moeilijk te vergelijken in verband met de verschillende prijsstellingen; verkocht per stuk versus verkocht per kilo. De prijzen van de rode paprika en aubergine worden in België per kilo weergegeven en in Nederland per stuk. Na omrekenen is het opvallend dat de meest voorkomende prijzen van de rode paprika in Nederland met €8,34 per kilo ruim hoger ligt dan in België €3,49).

Conference peren
De Conference peren komen het vaakst van eigen bodem. In België was dit zelfs bij 95 procent van de bezochte winkels het geval en in Nederland bij 88 procent van de bezochte winkels. De overige 12 procent van de bezochte winkels in Nederland biedt de Conference peren vanuit België aan. De aubergine komt in België het vaakst van eigen bodem (66 procent). In Nederland komt deze het vaakst uit Spanje (88 procent). Er zijn kleine verschillen tussen de meest voorkomende prijzen van de Conference peren en aubergine in Nederland en België.

Bananen
In elke bezochte winkel is ook de voorraad van het bananenschap gemeten. In België was het schap bij 67 procent van de bezochte winkels tussen 76 en 100 procent gevuld. In Nederland is de vulgraad het vaakst 75 procent of minder.

Verspakketten
Roamler heeft in alle winkels ook het aanbod van de verspakketten gemonitord. In Nederland hebben de verspakketten enorm aan populariteit gewonnen. In alle winkels troffen de roamlers in ieder geval 1 maaltijdpakket aan, zoals het groentesoeppakket. In België is deze verpakkingsvorm aanzienlijk minder populair. In slechts 6 Delhaize winkels troffen de roamlers een klein assortiment van maaltijdpakketten aan.

Christiaan Rijnhout: ‘In veel gevallen wordt er qua origine toch voor de goedkopere inkoopprijs gekozen ten opzichte van het lokale aanbod dat vaak een betere kwaliteit kent. Daarnaast is het opvallend dat er een aanzienlijk verschil is in het aanbod van alle drie de onderzochte formules. Er wordt duidelijk nog niet centraal ingekocht voor agf. De keuzes die Ahold Delhaize maakt ten aanzien van aanbod zijn zeker opvallend en interessant om te blijven volgen.’

Slagerij
Tenslotte is door de smartphonegebruikers gekeken naar de aanwezigheid van een slagerij. Er is beoordeeld wat de verhouding is tussen zelfservice versus afsnijden, de kilogramprijs van kip is bekeken en er werd genoteerd waar de slagerij-afdelingen zijn gelokaliseerd. Dan blijkt dat het aandeel zelfservice in Nederland groter is dan in België. De roamlers troffen in België vaker (72 procent) een slagerij aan waar de producten vers worden bereid. Dit versus 53 procent van de in Nederland bezochte winkels. Ook is de gemiddelde kiloprijs van verse kipfilet gemeten bij de formules. In Nederland is die bij AH €8,33, in België bij AH €9,99 en in België bij Delhaize €9,78. Een aanzienlijk verschil dus. Indien de slagerij aanwezig was, was deze het vaakst in het midden van de winkel gesitueerd.